صفر تا صد تاریخچه لیبل (برچسب)

صفحه اصلی » لیبل ها » صفر تا صد تاریخچه لیبل (برچسب)

تاریخچه لیبل، از تولد تا امروز

در حال حاضر لیبل یا برچسب در انواع حوزه‌ها و زمینه‌های فعالیتی مختلف کاربرد زیادی دارد. در واقع لیبل یک برچسب ظریف و کوچک است که یک سری اطلاعات نوشتاری را در خود جای داده و بر روی محصولات و کالا‌های مختلف چسبانده می‌شود. لیبل‌ها انواع مختلفی دارند و به شیوه‌های متفاوتی چاپ می‌شوند. همچنین تاریخچه اختراع و تولید برچسب در جهان هم طولانی و جذاب است. در این مطلب قصد داریم برای افزایش سطح آگاهی شما نسبت به چاپ لیبل به شیوه‌های مختلف، بررسی انواع، تاریخچه و کاربرد برچسب‌ها بپردازیم.

لیبل چیست؟

ابتدا بهتر است که بگوییم لیبل چیست؟ همانطور که در ابتدا اشاره کردیم لیبل نوعی برچسب حاوی اطلاعات نوشتاری است که برای محصولات و کالا‌های مختلف تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از لیبل هر محصول، اطلاعات آن را به طور کامل مشاهده کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل بارکد، مشخصات اولیه، مواد تشکیل دهنده و نکات مهم در نگهداری از کالا و مواردی از این قبیل باشد. همچنین باید بدانید که لیبل‌ها جنبه تبلیغاتی و برندسازی هم دارند و در این زمینه هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع لیبل یک محصول می‌تواند به شیوه خاص و منحصر به فردی طراحی شود و بیانگر یک شرکت یا برند تولید‌کننده خاص باشد. در نتیجه کسب و کار مورد نظر بیشتر و بهتر در ذهن مشتری باقی خواهد ماند. در نتیجه می‌توان گفت که وجود برچسب یا لیبل برای هر کسب و کار فعال در زمینه تولید و فروش انواع محصولات مختلف، ضروری و حیاتی است.

تاریخچه

حالا که به بررسی کاربرد کلی لیبل‌ها پرداختیم، در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت مفصل به تاریخچه لیبل‌ها از زمان تولد و اختراع تا به امروز بپردازیم.

ابتدا در سال ۱۸۰۰ کاغذ‌های روکش داری با چاپ رنگی وجود داشته‌اند که به عنوان لیبل یا برچسب مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در واقع شروع فعالیت صنعت چاپ لیبل از آن زمان آغاز شد. در اوایل قرن نوزدهم با شروع انقلاب صنعتی تغییرات چشمگیری در دنیا آغاز شد و به همین واسطه اولین دستگاه چاپ استوانه‌ای برای تولید افست و ساخت کاغذ اختراع شد. البته باید بگوییم که برچسب‌ها یک پدیده نسبتاً مدرن هستند. جالب است بدانید در سال ۱۹۷۰ کمتر از ۱۰ درصد از انواع برچسب‌های تولید شده جزء انواع لیبل پشت چسبدار بودند و حدود ۷۰ درصد برچسب‌های مورد استفاده بازار مدل‌هایی مانند برچسب‌های صمغ دار بودند. اما از سال ۱۹۷۰ به بعد کم کم لیبل پشت چسبدار طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان پیدا کرد؛ به طوری که در طی ۴ الی ۷ سال شاهد رشد مداوم و سریع در زمینه تولید این برچسب‌ها بودیم. در واقع می‌توان گفت که قابلیت چسباندن لیبل‌ها عامل اصلی موفقیت و محبوبیت‌شان در بازار بودند و توانستند طیف وسیعی از کسب و کار‌ها را پوشش دهند.

استن اوری به عنوان اولین‏ سازنده لیبل‌های خودچسب شناخته می‌شود. ‌اوری اولین برچسب‌های خود را برای مغازه‌های عتیقه فروشی و کادو فروشی ساخت. برای تولید این برچسب‌ها ابتدا از یک قالب نر و دو دیسک ۴*۳ اینچی استفاده می‌شد که برش داده می‌شدند و در آخر پانچ می‌شدند. در آخر این برچسب‌ها به یک قالب ماده چسبانده می‌شدند و در کنار هم قرار می‌گرفتند تا یک نوار کاغذی تشکیل شود.

بعد از آن در سال ۱۹۳۷ استن اوری اولین لیبل پشت چسبدار و فشاری را با استفاده از یک خمیر مخلوط کن دست دوم که قیمت آن ۱۰ دلار بود، تولید کرد. سپس در سال ۱۹۳۸ تمام تجهیزات مجموعه Avery Adhesives در آتش سوزی نابود شد و تنها انباری از برچسب‌های تولید شده سالم باقی مانده بودند. بعد از این اتفاق در طی روند بازسازی کارخانه استن اوری بر روی ماشین آلات برش قالب برچسب‌ها تغییراتی را اعمال کرد. سپس در همان سال اولین برچسب‌ها تحت مدل Avery Kum-Kleen در انگلستان تولید و عرضه شدند. همچنین در طول جنگ جهانی دوم مجموعه Avery Adhesives قرارداد‌های دولتی متعددی را برای تولید برچسب‌های خود چسب به ثبت رساند. در طی این قرارداد‌ها محصولات مختلفی تولید می‌شد که یکی از آن‌ها برچسب‌های ضد آب حاوی کد مورس بودند که بر روی رادیو‌های نجات در جنگ چسبانده می‌شدند. بعد از پایان جنگ جهانی دوم این مجموعه بر روی تولید لیبل برای خرده فروشی‌ها و کسب و کار‌های مختلف بازار تمرکز کرد. البته باید بدانید که تغییرات اقتصادی بعد از جنگ هم بر روی افزایش تقاضا برای برچسب‌های خود چسبدار تأثیر گذاشته بود.

بعد از کسب موفقیت و پیشرفت‌های قابل توجه در صنعت چاپ لیبل، در سال ۱۹۴۹ استن اوری در طول یک سفر با قطار با استفاده از یک جعبه کبریت متوجه شد که اگر کاغذ پشتی یک رول برچسب با زاویه تند به سمت کنار کشیده شود، تمام برچسب‌های روی رول یکی پس از دیگری از هم جدا می‌شوند. در نتیجه با توجه به همین اصل ساده، اولین سیستم خودکار توزیع لیبل بر روی رول ابداع شد که تا به امروز همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این ترتیب با ایجاد نقاط عطفی برای پیشرفت و به وجود آمدن تغییرات کلیدی و اساسی چاپ لیبل، تا به امروز شاهد پیشرفت این حوزه و استفاده از مواد و تکنولوژی‌های جدید برای چاپ انواع برچسب هستیم.

انواع لیبل

برای افزایش آگاهی و اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه متن انواع لیبل‌های اصلی و شاخص را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

لیبل کاغذی

به عنوان رایج‌ترین مدل لیبل می‌توانیم به لیبل‌های کاغذی اشاره کنیم. برچسب‌های کاغذی نازک هستند و یک طرف آن‌ها قابلیت چسبندگی به سطوح مختلف را دارد. لیبل‌های کاغذی به دلیل ساده و ارزان قیمت بودن، در اکثر کسب و کار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و متقاضیان زیادی در بازار دارند. این لیبل‌ها در دو مدل مات و براق تولید و عرضه می‌شوند که شما می‌توانید بر اساس علاقه خودتان هر کدام از این دو مدل را انتخاب کنید.

لیبل PVC

این لیبل‌ها با استفاده از ورقه‌های PVC ساخته می‌شوند و ضد آب هستند. همچنین به واسطه ماهیت پلاستیکی بودن برگه‌های PVC تا حد زیادی در برابر فشار و پارگی مقاوم هستند. به علاوه به واسطه خاصیت ضد آب بودن می‌توان در محیط‌های مرطوب هم از آن‌ها استفاده کرد. ورقه¬های PVC در دو مدل پس زمینه سفید و پس زمینه شیشه‌ای چاپ و تولید می‌شوند.

لیبل سلفونی

برچسب‌ها یا لیبل‌های سلفونی شباهت زیادی به لیبل‌های کاغذی دارند با این تفاوت که یک لایه نازک سلفون براق یا مات بر روی آن‌ها قرار دارد که به همین واسطه مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و پارگی دارند و همچنین به سرعت کثیف نمی‌شوند.

لیبل متالایز

برچسب‌های متالایز جزء برچسب‌های زینتی و لوکس به حساب می‌آیند که در دو مدل طلایی و نقره‌ای در دو سبک مات و براق چاپ می‌شوند. این مدل لیبل‌ها هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ مقاومت و کیفیت در سطح بالایی قرار دارند و به نسبت قیمت آن‌ها هم بالاتر است.

لیبل گچی

لیبل‌های گچی چسبندگی بسیار زیادی دارند و وقتی که به یک سطح می‌چسبند به راحتی قابل جدا شدن نیستند. پس در شرایطی که ضربه یا فشار زیادی به محصولات دارای لیبل وارد شود، این برچسب¬ها کنده نمی¬شوند و آسیبی به آنها وارد نخواهد شد. به همین دلیل بیشتر به عنوان برچسب گارانتی مورد استفاده قرار می¬گیرند. لیبل¬های گچی معمولا در دو طرح دایره-ای و مستطیلی تولید میشوند.

لیبل رولی

این مدل برچسب‌ها برای نشان دادن مشخصات و کیفیت محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لیبل‌ها به واسطه ضخامت زیاد، دوام و ماندگاری نسبتاً بالایی دارند و ضد آب هم هستند. همچنین امکان نوشتن دستی بر روی لیبل‌های رولی هم وجود دارد.

لیبل شیشه‌ای

لیبل‌های شیشه‌ای به شیوه‌ای طراحی می‌شوند که از دو طرف قابل مشاهده باشند. این لیبل‌ها از پلی استر شفاف ساخته می‌شوند و به همین واسطه علاوه بر ویژگی شیشه‌ای بودن، استحکام و مقاومت بالایی هم دارند. به علاوه این نوع برچسب‌ها ضد آب بوده و در برابر رطوبت مقاوم هستند. لیبل‌های شیشه‌ای گزینه مقرون به صرفه‌ای به حساب می‌آیند و می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.

لیبل UV

این نوع لیبل‌ها دارای روکش UV هستند و با استفاده از اشعه فرابنفش تولید می‌شوند. این نوع برچسب‌ها برای چسباندن بر روی بروشور و کاتالوگ محصولات و همچنین کارت ویزیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به واسطه وجود پوشش UV، این لیبل‌ها ظاهر زیبا و شفافیت بالایی دارند.

لیبل اسکراچ

لیبل‌های اسکراچ معمولاً برای چسباندن بر روی کد‌های قرعه کشی، کارت تلفن، شارژ و… استفاده می‌شوند. در واقع این لیبل‌ها دارای یک روکش تیره هستند که به راحتی با ناخن یا یک شی تیز پاک می‌شوند و معمولاً زیر این روکش کد یا رمزی قرار داده می‌شود. این نوع لیبل‌ها از لحاظ قیمت نسبتاً مقرون به صرفه هستند و کاربری خاص خود را دارند.

لیبل بارکدی

این نوع برچسب‌ها هم همانطور که از اسمشان پیداست دارای بارکدی حاوی اطلاعات یک کالا یا دستگاه هستند. برای مشاهده اطلاعات این لیبل‌ها باید بارکدشان را با برنامه‌ها یا دستگاه‌های مخصوص اسکن کرد.

لیبل ژله‌ای

به عنوان آخرین مدل از لیبل‌ها باید به لیبل‌های ژله‌ای اشاره کنیم که به واسطه ظاهر جذاب و خاص خودشان مورد توجه قرار می‌گیرند. این لیبل‌ها ضد آب هستند. همچنین مقاومت آن‌ها در برابر نور خورشید تا ۵ سال برآورد شده است. به علاوه این لیبل‌ها چسبندگی قوی هم دارند.

انواع روش‌های چاپ لیبل

به طور کلی چاپ لیبل به دو روش انجام می‌شود که در ادامه هر یک را شرح می‌دهیم.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال روش نوین‌تری به حساب می‌آید و به واسطه آن می‌توان بدون محدودیت و در سریعترین زمان در هر تیراژی انواع لیبل‌ها را چاپ کرد. همچنین کیفیت چاپ دیجیتال هم نسبت به روش‌های چاپ قدیمی بالاتر است و می‌توانید خروجی بهتری را دریافت کنید. اما باید بدانید که چاپ لیبل به شیوه دیجیتال هزینه بیشتری دارد.

چاپ افست

چاپ افست به عنوان روش قدیمی چاپ لیبل شناخته می‌شود که نسبت به روش‌های جدیدتر سرعت کمتری در تیراژ‌های مختلف دارد. اما باید بدانید که چاپ لیبل به شیوه افست هزینه کمتری را در پیش خواهد داشت. به همین دلیل گزینه مقرون به صرفه و اقتصادی‌تری به حساب می‌آید. شما می‌توانید با شیوه چاپ افست انواع مدل لیبل‌ها از قبیل لیبل‌های ساده و همچنین لیبل‌های طلاکوب و UV برجسته را چاپ کنید.

سفارش چاپ لیبل با کیفیت بالا و قیمت مناسب

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در زمینه چاپ لیبل در سبک و مدل‌های مختلف می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با مجموعه ما تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان به طور کامل شما را راهنمایی کنند و بتوانید بر اساس سطح نیاز، شرایط و بودجه خود برچسب مناسبی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید و در سریعترین زمان در تیراژ مورد نظرتان را تحویل بگیرید.

هشتگ ها :      #

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *